کاخ مظفری اوشان مربوط به دوره قاجار است

به گزارش مجله آزمون اول، ایسکانیوز/ براساس آخرین خبر و گزارش های منتشر شده، کاخ مظفری اوشان مربوط به دوره قاجار است.

کاخ مظفری اوشان مربوط به دوره قاجار است

کاخ مظفری اوشان در منطقه رودبارقصران از توابع شهرستان شمیرانات واقع شده است. بنای ساختمان برونگرا احداث شده و گرداگرد آن در طبقه اول و دوم ایوانی در نظر گرفته اند که ستون های چهار ضلعی و گرد در کنار یکدیگر بار طبقه ها را تحمل می کنند. طبقه دوم کاخ مظفری اوشان دارای ستون های گردی است که شالوده اصلی آن را چوب و روی آن با گچ پوشانده شده است. این ستون ها در چهار گوشه، سه تایی نصب شده و دارای تزئینات گچ بری در سر ستون ها می باشد.

در جبهه شرقی و غربی بنا، دو در ورودی به صورت قرینه تعبیه شده که به شکل دو نیم دایره و انحنای آن بطرف خارج است. ارتفاع کف ایوان و طبقه اول از حیاط پیرامون ساختمان حدود 120 سانتیمتر است که بعد از پشت سر گذاشتن 5 پله وارد ایوان طبقه اول و بعد از آن راهرویی وجود دارد که در جهت شرقی غربی امتداد می یابد.

فقدان و نبود فضای آموزشی مطلوب در منطقه رودبار قصران سبب شده تا دیوارهای کاخی با قدمت تاریخی بیش از 300 سال به محلی برای ثبت یادگاری تبدیل شود. هرچند مرمتگران ناچار شده اند دیوارها را رنگ کنند و قسمت هایی را با گچ بپوشانند، ولی همجواری 2 مدرسه با این ساختمان و نبود حفاظ باعث شد تا بعضی دانش آموزان به راحتی وارد بنا شوند و دیوارها را به محلی برای نوشتن یادگاری تبدیل کنند.

این کاخ مربوط به دوره قاجار بوده و در تاریخ 1 مهر 1382 با شماره ثبت 10390 بعنوان یکی از آثار ملی کشور ایران به ثبت رسیده است.

منبع: همگردی
انتشار: 4 فروردین 1401 بروزرسانی: 4 فروردین 1401 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 32835

به "کاخ مظفری اوشان مربوط به دوره قاجار است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاخ مظفری اوشان مربوط به دوره قاجار است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید