چاههای نفت کدام کشورها تعطیل شد؟

به گزارش مجله آزمون اول، با تداوم فروپاشی بازار نفت فیزیکی، معامله گران دریافته اند که به زمان تکمیل شدن ظرفیت مخازن نگهداری نفت سریعتر از آنچه تصور می کردند، نزدیک شده اند.

چاههای نفت کدام کشورها تعطیل شد؟

به گزارش خبرنگاران، در نتیجه بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا همزمان با انقضای قراردادهای مه و شروع معاملات قراردادهای ژوئن، روز دوشنبه برای نخستین بار در تاریخ به زیر صفر سقوط کرد و در معاملات روز سه شنبه در محدوده مثبت و منفی در نوسان بود و اگرچه تا روز پنج شنبه بهبود اندکی نشان داد اما همچنان تحت تاثیر نگرانیها نسبت به اشباع ذخایر جهانی واقع شده است.

با تاثیر مخرب بحران کمبود فضای ذخیره سازی نفت روی قیمتها، فراورینمایندگان تعطیلی فراوری را شروع نموده اند و کانادا، عراق و ونزوئلا در این موج پیشتاز بوده اند. شرکت تحقیقاتی ریستاد انرژی پیش بینی نموده که موج تعطیلی چاههای نفت به دو میلیون بشکه در روز خواهد رسید.

یکی از نخستین قربانیان ریزش قیمت نفت، فراورینمایندگان کانادایی بودند که با منفی شدن قیمت نفت سنگین فراوری خود روبرو شدند. ابعاد و ساختار قیمت محصولاتشان به معنای آن است که این فراورینمایندگان معمولا در فضای قیمت بسیار اندک می توانند برای مدتی به فراوریشان ادامه دهند اما منفی شدن قیمتها باعث شد شرکتهایی مانند کونوکو فیلیپس، سانکور، هاسکی انرژی، سنووس و مورفی فراوریشان را متوقف نمایند زیرا هزینه بلندینگ قیر با نفت فوق سبک، فعالیت را 100 درصد غیرمالی می نماید.

بنا بر گزارش ریستاد انرژی، مجموع تعطیلی فراوری نفت کانادا در سه ماهه دوم سال 2020 به 960 هزار بشکه در روز خواهد رسید و مجموع تعطیلیها در آوریل، به حدود 1.14 میلیون بشکه در روز می رسد. پس از کانادا، ونزوئلا، عراق، برزیل، لیبی، اکوادور و حتی آمریکا شاهد تعطیلی اجباری چاههای نفت به دلیل محدودیتهای مخازن، بیماری کووید 19 و قیمتهای اندک هستند.

فراوری نفت لیبی به دلیل ادامه محاصره تاسیسات فراوری و صادرات نفت توسط نیروهای ژنرال خلیفه حفتر، هفته گذشته به 80 هزار و 510 بشکه در روز سقوط کرد. فراوری این کشور آفریقایی پیش از محاصره 1.2 میلیون بشکه در روز بود و مدیر شرکت ملی نفت لیبی هشدار داده است اگر این محاصره ادامه پیدا کند، فراوری نفت ممکن است به صفر سقوط کند.

در این بین، فراوری نفت در میادین غراف و حلفایه عراق تعطیل شده و به کاهش تقریبا 300 هزار بشکه در روز فراوری در ماه مه منجر می گردد زیرا اپراتورها برای محافظت کارکنانشان در برابر شیوع ویروس کرونا در این کشور، آنها را خارج نموده اند.

در آمریکای جنوبی، ونزوئلا با کمبود فضا برای نگهداری نفتی که فراوری می نماید روبروست. این کشور مدعی شده در مارس حدود 670 هزار بشکه در روز نفت فراوری نموده که پایینترین حد در پنج ماه گذشته است اما فراوریش تا سرانجام ماه میلادی گذشته به حدود 460 هزار بشکه در روز رسید زیرا فراوری پروژه های نفتی مشترک در این کشور به دلیل اقدامات حفاظتی دولت در برابر شیوع کرونا کاهش پیدا کرد.

فراوری نفت ونزوئلا ممکن است در آوریل کاهش بیشتری پیدا کند زیرا این کشور در بحبوحه افت تقاضا و اشباع عرضه جهانی، قادر نیست برای دهها میلیون بشکه نفت خود مشتری پیدا کند.

برزیل که در جهت افزایش فراوری نفت میادین فراساحلی خود بود هم مجبور شده است فراوریش را کاهش دهد. شرکت نفتی دولتی پتروبراس برزیل متعهد شده بود فراوریش را 200 هزار بشکه در روز کاهش دهد اما اکنون تصمیم گرفته فراوریش را 128 هزار بشکه در روز کاهش دهد.

اکوادور یکی دیگر از کشورهای آمریکای جنوبی است که از پاندمی ویروس کرونا شدیدترین آسیب را متحمل شده و فراوریش از 512 هزار بشکه در روز به 68 هزار بشکه در روز در ماه میلادی جاری سقوط نموده است زیرا شکسته شدن لوله ها به دلیل رانش زمین باعث کاهش فراوری این کشور به میزان 450 هزار بشکه در روز و اعلام شرایط اضطراری برای صادرات شده است.

فراورینمایندگان آمریکایی هم تعطیلی فراوریشان را شروع نموده اند و داکوتای شمالی از کاهش فراوری حدود 260 هزار بشکه در روز در ابتدای آوریل اطلاع داد. تردیدی وجود ندارد که کاهش بیشتر فراوری در بیکن، نیوبرارا و پرمیان در راه خواهد بود اما با وجود منفی شدن قیمتها، مدت بیشتری طول خواهد کشید. رگولاتور انرژی اوکلاهاما روز چهارشنبه با درخواست اضطراری یک شرکت نفتی برای طبقه بندی بخشی از فراوری نفت این شرکت به عنوان زیادی مالی موافقت کرد و در نتیجه فراورینمایندگان این ایالت آمریکایی می توانند بدون زیر پا گذاشتن قراردادشان، به دلیل قیمتهای اندک فراوریشان را متوقف نمایند. این تصمیم نخستین پیروزی گروههای نفت منطقه ای است که به دنبال یاری رگولاتورهای ایالتی در برابر سقوط بی سابقه قیمتهای نفت و فراوری زیان آور هستند.

جفری کوری، مدیر بخش تحقیقات کالای بانک آمریکایی گلدمن ساکس در مصاحبه اخیرش به شبکه سی ان بی سی گفت: کاهش فراوری نفت موضوع ساده ای نیست و زمان و هزینه می برد و شاید مهمتر از همه ممکن است چاه آسیب ببیند. تعطیلی یک چاه فوق العاده گران است و گاهی چاه برای همواره آسیب می بیند. وی پیش بینی کرد که این فرایند تا اواسط ماه مه ادامه پیدا خواهد نمود.

سوال این است که آیا این تعطیلیها و اختلالات فراوری به همراه کاهش حدود 10 میلیون بشکه در روز گروه اوپک پلاس برای متعادل کردن بازارهای نفت کافی خواهد بود؟ پاسخ این پرسش احتمالا منفی است.

بر اساس گزارش اویل پرایس، بیشتر کشورهای اروپایی و آمریکا در سرانجام دادن به محدودیتهای قرنطینه به کندی عمل می نمایند و چندین تحلیلگر هشدار داده اند که بازارها ممکن است شاهد بهبود سریع تقاضا برای نفت نباشند. بانک SEB با اشاره به این که تقاضا برای نفت در ماههای آوریل و مه به شکل نگران نماینده ای پایین خواهد ماند، اعلام کرد که تقاضا به این راحتی بهبود پیدا نمی نماید. بیماری کووید 19 از میان نرفته و جهت عادی شدن تقاضا برای نفت ناهموارتر از تصورات خواهد بود.

تور سریلانکا: تور سریلانکا | تور ارزان قیمت سریلانکا، تور سریلانکا لحظه آخری، تور کلمبو بنتوتا

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 8 مهر 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 10280

به "چاههای نفت کدام کشورها تعطیل شد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چاههای نفت کدام کشورها تعطیل شد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید