شرایط دریافت وام ازدواج در سال 99 اعلام شد

به گزارش مجله آزمون اول، بانک مرکزی شرایط اعطای وام ازدواج در سال 99 به مبلغ 500 میلیون ریال با دوره بازپرداخت هفت ساله را بیان کرد.

شرایط دریافت وام ازدواج در سال 99 اعلام شد

به گزارش بانک مرکزی، با توجه به طرح بعضی نقدها در خصوص عدم اجرای مفاد بند (الف) تبصره (16) قانون بودجه سال 1399 کل کشور مبنی بر اعطای وام ازدواج 500 میلیون ریالی با دوره بازپرداخت هفت ساله با أخذ یک ضامن معتبر و سفته، روابط عمومی بانک مرکزی به منظور تنویر افکار عمومی، ضمن ارایه گزارشی از عملکرد شبکه بانکی کشور در پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج، شرایط اخذ ضامن برای پرداخت این تسهیلات را به توضیح زیر به اطلاع هموطنان گرامی می رساند:

1 - بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در اجرای تکالیف قانونی مربوط به تسهیلات قرض الحسنه ازدواج و به منظور تسریع و تسهیل اعطای قرض الحسنه برای ازدواج جوانان، همیشه خود را متعهد به همکاری حداکثری با متقاضیان تسهیلات قرض الحسنه ازدواج می داند و به صورت ویژه طی سنوات گذشته، کوشش های بانک مرکزی و شبکه بانکی کشور در این خصوص نمود ویژه ای داشته است به نحوی که علی رغم ده برابر شدن مبلغ تسهیلات یاد شده در فاصله زمانی سال های 1395 تا 1398، تعداد متقاضیان در انتظار أخذ تسهیلات ازدواج در این دوره زمانی به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.

2- شبکه بانکی در سال 1398 بالغ بر 263 هزار میلیارد ریال تسهیلات ازدواج به حدود 843 هزار نفر اعطا نموده است که این میزان نسبت به مبلغ تسهیلات مشابه اعطایی در سال 1397 بیش از 70 درصد رشد داشته است.

از ابتدای امسال تا تاریخ 1399.3.22 نیز علیرغم افزایش سقف فردی تسهیلات از 300 میلیون ریال به 500 میلیون ریال، تعداد 92 هزار و 450 فقره تسهیلات ازدواج به ارزش بالغ بر 47 هزار میلیارد ریال در شبکه بانکی پرداخت شده است که از این تعداد 4 هزار و 418 نفر مشمول تسهیلات ایثارگری ازدواج به میزان 1،000 میلیون ریال برای هر نفربوده است.

همچنین تعداد متقاضیان در انتظار اخذ تسهیلات ازدواج تا تاریخ 1399.3.22 برابر با 300 هزار و 792 نفر است که از این تعداد، 154 هزار و 240 نفر در مراحل تکمیل پرونده و انعقاد قرارداد جهت خذ تسهیلات قرض الحسنه ازدواج قرار دارند.

درباره جزئیات وام ازدواج بیشتر بخوانید:

شرایط وام ازدواج فرزندان بازنشستگان اعلام شد

وام ازدواج 99؛ جزئیات ثبت نام و اقساط تسهیلات 100 میلیونی ازدواج

وام پنجاه میلیونی ازدواج به کدام زوجین تعلق می گیرد؟+ راهنمای ثبت نام

شروع پرداخت وام ازدواج 50 میلیونی + جزئیات

وام ازدواج 99؛ راهنمای کامل از ثبت نام تا دریافت وام ازدواج 50 میلیونی

3- با توجه به تماس های متقاضیان دریافت تسهیلات ازدواج مبنی بر سختگیری رؤسای شعب جهت اخذ ضامن، به منظور سهولت در اجرای طرح مذکور و بهره مندی آن دسته از متقاضیانی که در استان های محروم و روستایی بوده و امکان تأمین ضامن مورد نظر شعب از نظر ارائه گواهی تعهد کسراقساط را ندارند، بانک مرکزی از سال 1396 به بانک ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی اجازه داده است حسب مفاد شرایط و دستورالعمل مندرج در سامانه قرض الحسنه ازدواج بانک مرکزی به توضیح ذیل اقدام نمایند:

الف- چنانچه زوجین در سامانه ازدواج هر دو یک بانک را انتخاب نموده باشند، ارائه یک ضامن معتبر، منوط به کفایت میزان حقوق دریافتی آن ضامن برای اقساط هر دو قرارداد زوجین امکان پذیر است.

ب- چنانچه متقاضی اخذ تسهیلات قرض الحسنه ازدواج به همان بانک دریافت نماینده یارانه خود مراجعه نموده باشد، مراتب در چارچوب بخشنامه های مربوط به اعطای تسهیلات به پشتوانه یارانه واریزی قابل اجراست.

پ- چنانچه متقاضی دریافت تسهیلات ازدواج، کارمند رسمی یا پیمانی دولت، نیروی نظامی و انتظامی، نهاد ها و موسسات عمومی (نظیر شهرداری و بنیاد، کمیته امداد، هلال احمر) باشد، ارائه گواهی تعهدکسر اقساط از سازمان مربوطه به همراه ارائه فیش حقوق و حکم کارگزینی منوط به آنکه مانده حقوق نامبرده کفایت کند، پذیرفته شده و نیازی به اخذ ضامن نیست.

ت- ضمانت یک نفر کارمند رسمی، پیمانی، بازنشسته دولت، نیروی نظامی و انتظامی، نهاد ها و موسسات عمومی (نظیر شهرداری و بنیاد، کمیته امداد، هلال احمر)، کارگر یا کارمند شرکت های تولیدی صنعتی عظیم و فعال، با ارائه آخرین فیش حقوقی و حکم کارگزینی و … امکان پذیر می باشد.

ث- ضمانت یک نفر کاسب دارای پروانه کسب که در زمان اعطای تسهیلات دارای فعالیت مالی دایر باشد.

ج- ضمانت یک نفر دارنده حساب جاری فعال و خوش حساب که به تأیید و تشخیص شعبه پرداخت نماینده رسیده باشد.

چ- در خصوص متقاضیان تسهیلات در مناطق روستایی، ضمانت یک نفر ساکن روستا که اهلیت و صلاحیت وی توسط شورای اسلامی روستا تایید گردد (ممهور به مهر شورا).

ح- سایر وثایق قابل قبول از جمله دریافت سفته، چک معتبر و سپرده های متقاضی و بستگان آنان.

4- بانک مرکزی در ابلاغ مفاد بند (الف) تبصره (16) قانون بودجه سال 1399 کل کشور، طی بخشنامه های مختلف ضمن ملزم کردن تمامی بانک ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی به پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج از محل مجموع سپرده های قرض الحسنه پس انداز و جاری، تأکید نموده است که پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج در اولویت نخست پرداخت تسهیلات قرض الحسنه قرار گرفته است.

5- بانک مرکزی همیشه خود را ملزم به اجرای قانون دانسته و ضمن ابلاغ بخشنامه های مربوط به بانک ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی، سازوکار های لازم برای رسیدگی به شکایات متقاضیان تسهیلات ازدواج را نیز در نظر گرفته است. به همین دلیل، متقاضیان تسهیلات ازدواج که در هر مرحله از فرآیند أخذ تسهیلات یاد شده با رفتار مغایر مقررات روبرو شده اند، می توانند شکایات و تقاضا های خود را در سامانه پاسخگویی به شکایات و ارتباط مردمی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ثبت نمایند تا در اسرع وقت مورد رسیدگی قرار گیرد.

تور سریلانکا: تور سریلانکا | تور ارزان قیمت سریلانکا، تور سریلانکا لحظه آخری، تور کلمبو بنتوتا

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: فرارو
انتشار: 8 مهر 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 12953

به "شرایط دریافت وام ازدواج در سال 99 اعلام شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شرایط دریافت وام ازدواج در سال 99 اعلام شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید