ساخت دستگاهی که گرمای یخچال را به الکتریسیته تبدیل می نماید

به گزارش مجله آزمون اول، پژوهشگران آمریکایی، دستگاهی ابداع نموده اند که می تواند گرمای کم یخچال یا لامپ را به الکتریسیته تبدیل کند.

ساخت دستگاهی که گرمای یخچال را به الکتریسیته تبدیل می نماید

به گزارش خبرنگاران و به نقل از مجله ساینس، یخچال ها، آب گرمکن ها و حتی لامپ ها، دائما گرما را در محیط اطراف خود پخش می نمایند. شاید بتوان با تبدیل این گرمای تلف شده به الکتریسیته، از آن استفاده کرد؛ مانند کاری که با نیروگاه ها، موتور خودروها و دیگر منابع گرمایی انجام می گردد. مشکل اینجاست که یخچال ها، آب گرمکن ها و لامپ ها، منابع گرمایی کوچکی هستند که گرمای بسیار کمی را برای فناوری های کنونی ارائه می دهند.

پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا، سن دیه گو (UCSD)، دستگاهی ابداع نموده اند که می تواند گرمای بسیار کم را به الکتریسیته تبدیل کند. شاید روزی بتوان از این نوآوری، در ابزاری استفاده کرد که حسگرها و لامپ ها را روشن نمایند و حتی باتری ها را نیز شارژ نمایند.

پینگ لیو(Ping Liu)، از پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا، سن دیه گو گفت: این پژوهش، یک ایده خوب و هوشمندانه است.

پژوهشگران این دستگاه را با یاری مواد ترموالکتریک ابداع نموده اند که نیمه رساناهای خاصی هستند و در ابزارهای کوچکی به اندازه تراشه های رایانه ای به کار می فرایند. هنگامی که یک طرف مواد ترموالکتریک گرم تر از طرف دیگر آن باشد، الکترون ها از طرف گرم به طرف سرد حرکت می نمایند. در هر حال این مواد برای منابع کوچکی مانند یخچال، بلااستفاده هستند.

پژوهشگران برای غلبه بر این مشکل، به استفاده از ترموسل ها(thermocells) روی آوردند. ترموسل ها، ابزارهایی هستند که به جای مواد جامد، مایعات را برای رساندن شارژ از طرف گرم به طرف سرد به کار می گیرند. آنها این کار را با آمیختن الکترون ها انجام نمی دهند، بلکه مولکول های بارور شده یا یون ها را به حرکت درمی آورند.

میزان انرژی که ترموسل در این آزمایش ها فراوری کرد، پنج برابر بیشتر از نسخه های پیشین بود. گانگ چن(Gang Chen)، مهندس مکانیک دانشگاه ام.آی.تی(MIT) گفت: این نتایج نشان می دهند که امکان بهبود عملکرد این ابزارها برای رساندن آنها به سطح قابل قبول وجود دارد. گرمای تلف شده، در همه جا وجود دارد اما جمع آوری آن نیازمند پول است.

گام بعدی پژوهشگران در تامین نیروی ابزارهای دنیا واقعی، استفاده از مواد کم هزینه ای است که گرمای تلف شده را از منابع مطلوب جذب می نمایند.

تور سریلانکا: تور سریلانکا | تور ارزان قیمت سریلانکا، تور سریلانکا لحظه آخری، تور کلمبو بنتوتا

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 8 مهر 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 15953

به "ساخت دستگاهی که گرمای یخچال را به الکتریسیته تبدیل می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ساخت دستگاهی که گرمای یخچال را به الکتریسیته تبدیل می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید