رضایی: یک میلیون تن کنجاله سویا برای فراوری مرغ کم داریم، وزارت صمت جوابگو باشد

به گزارش مجله آزمون اول، معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی گفت: صنعت فراوری مرغ در حال حاضر با یک میلیون تن کاهش واردات سویا همراه است.

رضایی: یک میلیون تن کنجاله سویا برای فراوری مرغ کم داریم، وزارت صمت جوابگو باشد

به گزارش گروه مالی خبرنگاران مرتضی رضایی معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه برای فراوری مرغ یک میلیون تن کمبود کنجاله سویا داریم اظهار کرد: غذای مرغ کنجاله سویا، ذرت و مقداری نیز غذا های مکمل و ریزمغذی هاست.

وی با اشاره به کاهش واردات سویا و از سوی دیگر توجه نکردن به هشدار ها گفت: تقسیم کاری میان وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صمت صورت گرفته بود مبنی بر اینکه تامین نهاده ها با وزارت صمت باشد، اما متاسفانه انجام نشده است.

رضایی با بیان اینکه اگر فراوری به اندازه کافی حمایت نگردد هیچ وقت نمی توان بازار مصرف را کنترل کرد گفت: مرغی که امروز در بازار است 45 روز پیش برای فراوری آن برنامه ریزی شده و ما چندین ماه است که مکاتبات بسیار متعددی با وزارت صمت در مورد کفایت نکردن تامین نهاده های دامی داشته ایم، اما توجه نشده است.

معاون امور فراوریات دامی وزارت جهاد کشاورزی توضیح داد: حدود 9 میلیون و 300 هزار تن ذرت، حدود 3 میلیون و 500 هزار تن کنجاله سویا و حدود 6 میلیون و 700 هزار تن جو در سال مورد احتیاج است و اکنون با کاهش یک میلیون تنی واردات سویا روبرو هستیم.

وی گفت: مرغ بدون خوراک های یاد شده نمی تواند پرورش یابد.

رضایی با اشاره به اظهارات بعضی افراد مبنی بر اینکه ذرت به اندازه کافی وارد شده است افزود: این در حالیست که کنجاله سویا و ذرت باید متناسب با هم به مرغ داده گردد تا رشد مورد انتظار در مرغ صورت گیرد و اگر یکی کمتر باشد، رشدی اتفاق نمی افتد.

معاون امور فراوریات دامی وزارت جهاد کشاورزی افزود: گاهی در بازار مرغ هایی وجود دارد که کاهش وزن دارند این ها به علت آن است که کنجاله سویای کمتری به آن ها داده شده است.

رضایی در مورد اظهارات بعضی مسئولان وزارت صمت مبنی بر اینکه اختیارات نهاده ها به وزارت جهاد کشاورزی داده شده است افزود: این موضوع یک هفته است که رخ داده و اختیارات مربوط به نهاده ها به وزارت جهاد کشاورزی واگذار شده در حالیکه مرغی که در بازار وجود دارد حداقل 45 روز پیش جوجه ریزی شده و یک فرآیند چندماهه دارد.

معاون امور فراوریات دامی وزارت جهاد کشاورزی افزود: برای سه ماه آینده و برای اینکه شب عید 125 میلیون جوجه ریزی داشته باشیم و به اندازه کافی گوشت مرغ مردم را تامین کنیم احتیاج به 200 هزار تن کنجاله سویا در ماه است.

وی در مورد اینکه گفته شده وزارت جهاد کشاورزی برنامه ریزی کافی را ننموده است گفت: به عنوان مثال شب عید سال گذشته 140 میلیون جوجه ریزی انجام شد و حتی فراوری به قدری بود که با کاهش قیمت روبرو شدیم.

رضایی با بیان اینکه صنعت فراوری مرغ صنعتی پویاست و می تواند همان فراوری سال گذشته را داشته باشد افزود: این صنعت باید حمایت گردد، اما حمایت به اندازه کافی صورت نمی گیرد.

وی توضیح داد: وقتی واردات نهاده های دامی به وزارت صمت واگذار شد باید جوابگو باشد تا بتوان به مرغداران، دامداران، پرورش دهندگان گوسفند و دارندگان مرغ های تخم گذار نهاده واگذار کرد.

معاون امور فراوریات دامی وزارت جهاد کشاورزی افزود: وقتی فراوری نماینده حمایت نمی گردد با کاهش فراوری روبرو می شویم و اگر گله های مولد حذف گردد حتی اگر ده برابر هم نهاده وارد گردد دیگر ارزش نخواهد داشت چرا که گله مولد برای فراوری جوجه و تخم مرغ وجود ندارد.

وی با بیان اینکه قیمت گذاری نیز از دیگر مسائل است گفت: چندین ماه است که مکاتباتی مبنی بر اینکه سازمان حمایت باید قیمت جوجه یک روزه را اصلاح کند صورت گرفته، اما این سازمان اقدامی ننموده است.

رضایی با اشاره به اینکه اکنون قیمت جوجه یک روزه 2 هزار و 900 تومان است افزود: این رقم حداقل باید به 4000 تومان برسد.

وی گفت: افزایش قیمت جوجه یک روزه حدود 300 تومان در قیمت تمام شده مرغ تاثیر دارد و نه افزایش چند هزار تومانی.

رضایی افزود: در مواقعی در قیمت جوجه یک روزه صرفه جویی می نمایند، اما از سوی دیگر بازار را به تلاطم می اندازند.

وی با بیان اینکه اگر فراوری نمایندگان حمایت شوند حتما به فراوری ادامه می دهند اظهار داشت: چندین ماه است که اعلام نموده ام با توجه به افزایش 40 درصدی قیمت مصوب مرغ، قیمت جوجه یک روزه نیز افزایش یابد تا برای فراوری نماینده به صرفه باشد در غیر این صورت با کاهش فراوری روبرو می شویم که در حال حاضر شده ایم.

وی گفت: سازمان حمایت باید افزایش جوجه یک روزه را مصوب و در ستاد تنظیم بازار به تصویب می رسید.

معاون امور فراوریات دامی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه در بعضی موارد فراوری جوجه بیشتر از احتیاج کشور صورت می گیرد و قیمت آن افت پیدا می نماید گفت: در این مواقع سازمان حمایت باید وارد میدان گردد و از فراوری حمایت کند چرا که اگر حمایت صورت نگیرد باعث ایجاد مشکل در فراوری و بروز مسائل دیگر برای مصرف نماینده خواهد شد.

رضایی رها بودن بازار خرده فروشی را از دیگر مسائل بیان نمود و افزود: قیمت مرغ در میدان بهمن 29 هزار تومان است و بر اساس مصوبات ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت، فاصله عمده فروشی و خرده فروشی 500 تا 1000 تومان است.

رضایی گفت:، اما قیمت مرغ تا 36 هزار تومان و حتی بیشتر نیز رسیده که گرانفروشی محسوب می گردد و وظیفه کنترل آن در خرده فروشی ها بر عهده سازمان حمایت است.

وی افزود: در این شرایط سخت تحریم و کرونا اگر به فراوری نماینده فشار وارد کنیم، فراوری نماینده دست از فراوری می کشد.

او با بیان اینکه ایران هفتمین کشور فراورینماینده مرغ در دنیا است گفت: این شرایط زیبنده ما نیست.

وی همچنین با اشاره به تحریم شدن گله اجداد ظرف نه ماه افزود: گله اجداد فراوری نماینده گله مادر است و گله مادر نیز جوجه را فراوری می نماید و با تمهیدات اندیشیده شده و انجام وظایفی که در اختیار وزارت جهاد کشاورزی بود، مردم مسئله ای را حس نکردند.

رضایی افزود: اکنون واردات نهاده ها به وزارت صمت واگذار شده، اما بر اساس آمار موجود این کار انجام نشده است.

معاون امور فراوریات دامی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه ما در واردات جو بسیار عقب هستیم گفت: این محصول خوراک گاو شیری، گوساله پرواری و فراوری گوسفند است و وقتی این خوراک نباشد گله های مولد را به کشتارگاه می فرستند و شش ماه دیگر اثراتش نمایان می گردد و دیگر در آن موقع نمی توان گفت که چرا وزارت جهاد کشاورزی یا دامداران با فراوری اینگونه برخورد نموده اند.

او تاکید نمود: امروز باید از این دامداران حمایت گردد و نهاده در اختیار آنان قرار گیرد.

رضایی توضیح داد: این مسائل باعث شده که ده روز فراوری کاهش یابد و در بازار خلل ایجاد گردد.

معاون امور فراوریات دامی وزارت جهاد کشاورزی گفت: روندی که در جداول فراوری وجود دارد یک هفته تا ده روز دیگر فراوری به اندازه می رسد، اما حتما یک چسبندگی قیمت به بالا خواهد داشت، ولی مطمئنا کاهش می یابد.

او وارد شدن دستگاه های نظارتی به بازار را ضروری خواند و گفت: 600 تن مرغ در دو روز گذشته به میدان بهمن عرضه شد و این در حالیست که تهران 1200 تن مرغ احتیاج دارد.

رضایی افزود: 50 درصد مرغ تهران با قیمت 29 هزار تومان تامین شده و در سطح شهر باید 30 تا 31 هزار تومان به فروش برسد، اما متاسفانه با قیمت های تا 39 هزار تومان روبرو می شویم و این نشان می دهد که بازار رهاست.

معاون امور فراوریات دامی وزارت جهاد کشاورزی در مورد تخم مرغ نیز گفت: قیمت تخم مرغ در سطح سوپرمارکت ها بسیار گران است.

وی افزود: هفته پیش با وجود گرانی تخم مرغ این کالا 12 هزار تومان در هر کیلو بودکه هر شانه 25 هزار تومان می گردد و با سود عمده فروشی و خرده فروشی هر شانه به 28 تا 29 هزار تومان می رسد.

او توضیح داد: هر عددی بالاتر از این گرانفروشی است و دستگاه هایی که مسئولیت نظارت بر بازار را بر عهده دارند به وظیفه خود عمل ننموده اند.

سفر به تایلند: سفر به تایلند | تور تایلند ارزان، تور لحظه آخری، تور نوروز 98، بهار، تابستان، پاییز، زمستان را همراه ما باشید.

ساری فان: ساری فان | مجله سرگرمی،خبری و آموزشی اینترنتی

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 1 شهریور 1400 بروزرسانی: 1 شهریور 1400 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 19093

به "رضایی: یک میلیون تن کنجاله سویا برای فراوری مرغ کم داریم، وزارت صمت جوابگو باشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رضایی: یک میلیون تن کنجاله سویا برای فراوری مرغ کم داریم، وزارت صمت جوابگو باشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید