خط دائمی کشتیرانی ایران و روسیه راه اندازی شد

به گزارش مجله آزمون اول، عضو اتاق مشترک ایران و روسیه از راه اندازی خط دائمی کشتیرانی کانتینری در دریای خزر بین این دو کشور و حرکت اولین کشتی در سپتامبر 2020 اطلاع داد.

خط دائمی کشتیرانی ایران و روسیه راه اندازی شد

به گزارش گروه مالی خبرنگاران به نقل از وزارت راه و شهرسازی، سید جلیل جلالی فر با اعلام خبر راه اندازی خط دائمی کشتیرانی کانتینربر در دریای کاسپین گفت: سال هاست به واسطه فقدان کشتی های کانتینربر در دریای کاسپین پیروز به افزایش حجم صادرات محصولات کشاورزی و غذایی کشورمان به کشور روسیه نبوده ایم.

وی ادامه داد: امروز دولت دو کشور روسیه و ایران با عزمی استوار با اقدامات زیرساختی به دنبال فعال سازی کریدور شمال و جنوب هستند و در این راستا اقدامات زیادی با جدیت در حال اجرا است.

عضو هیئت مدیره اتاق مشترک ایران و روسیه با اشاره به بعضی از این اقدامات توضیح داد: اجرای عملیات ساختمانی خط ریلی رشت به بندر کاسپین، ساخت اسکله رو - رو (row-row) واگن بر و کامیون بر در بندر کاسپین منطقه آزاد انزلی، آمادگی کامل زیرساختی بندر انزلی که از قدیمی ترین بنادر شمال ایران محسوب می گردد، اجرای عملیات ساختمانی خط ریلی بندر چابهار به شبکه ریلی در راستای راهبرد سواحل مکران، همکاری گسترده سازمان بنادر و دریانوردی در بنادر شمال و جنوب کشور، همکاری بسیار خوب شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران در حمل ریلی کالا های ترانزیتی، کوشش فراوان منطقه آزاد لوتوس آستاراخان و کارخانه کشتی سازی واقع در این منطقه آستاراخان جهت ساخت انواع کشتی با ظرفیت های مختلف در قالب تأمین اعتبار لیزینگ ساخت تا سقف 80 درصد از طرف دولت روسیه برای متقاضیان حقوقی و حقیقی ایرانی از جمله اقداماتی است که در این راستا از سوی دو دولت ایران و روسیه در حال اجرا است.

وی اضافه نمود: همچنین مجموعه کارگروه با کوشش و با پیگیری منطقه آزاد لوتوس آستاراخان تا کنون پیروز به جلب نظر شرکت های بزرگی از کشور های مختلف شده که به عضویت این کارگروه درآمد اند. این کارگروه در حال جذب صاحبان کالا های ترانزیتی از کشور های عراق، هند، پاکستان، افغانستان و کشور های حوزه خلیج و فارس است.

جلالی فر با اشاره به این که صاحبان کالا های ترانزیتی می توانند برای حمل کالا از راستا کریدور شمال - جنوب متناسب به حجم آن از تخفیفات مناسب و ویژه ای برخوردار شوند، گفت: اولین خط لاینری کشتیرانی کانتینری که قادر خواهد بود کانتینر های یخچالی را در این راستا حمل و نقل کند فعالیت خود را در سپتامبر 2020 شروع خواهد نمود.

وی توضیح داد: در این زمینه برابر تصمیمات کارگروه مشترک کریدور شمال و جنوب، متشکل از مناطق آزاد لوتوس آستاراخان روسیه - مناطق آزاد انزلی و چابهار (جمهوری اسلامی ایران) در راستای توسعه کریدور بین المللی حمل و نقل شمال- جنوب، تردد 2 فروند کشتی کانتینری که قابلیت حمل کانتینر های یخچالدار را نیز دارد، به زودی شروع خواهد شد.

وی ادامه داد: این 2 فروند در راستا اصلی بندر آستاراخان روسیه و 2 بندر منطقه آزاد انزلی (کاسپین - غازیان) و همچنین سایر بنادر شمالی ایران و بالعکس سازماندهی و برنامه ریزی شده است. این ناوگان لاینری شرکت کشتیرانی روسی قادر خواهد بود بنا به درخواست صاحبان خارجی کالا، کلیه کالا های تخصصی و حساس و آسیب پذیر را از راستا بنادر آستاراخان روسیه به بنادر شمالی و به صورت حمل ترکیبی با همکاری و مشارکت سازمان بنادر و راه آهن جمهوری اسلامی ایران به بنادر جنوبی کشور و به کشور های مقصد حمل کند.

این عضو هیئت مدیره اتاق مشترک ایران و روسیه با برشمردن مهم ترین مزیت های این خط کانتینری در دریای خزر، گفت: مهم ترین مزیت های این خط کانتینری در دریای خزر شامل قبول حجم محموله از یک کانتینر، سفر های منظم کشتی به صورت تقویمی بین بندر آستاراخان و انزلی و همچنین بنادر شمالی ایران، تعرفه های ثابت، بدون وابستگی به بازار یا فصل بوده و اولین سفر برای سپتامبر سال 2020 برنامه ریزی شده است.

وی با بیان اینکه پیش از این خط کانتینری یخچالی در راستا دریای خزر نداشتیم، توضیح داد: در حال حاضر با این اقدام برای خرید کانتینر به وسیله جذب سرمایه گذار داخلی اقدام شده است. به این طریق کشور های هند و پاکستان که با روسیه کار می نمایند با هماهنگی سازمان بنادر و راه آهن و همچنین مناطق آزاد می توانند برای حمل کالا های خود از این راستا تردد داشته باشند.

جلالی فر با اشاره به تعامل بسیار خوب در محقق شدن این اتفاق، گفت: با سیاست مناسبی که سازمان بنادر و دریانوردی و همچنین راه آهن جمهوری اسلامی ایران برای به حداقل رساندن هزینه ها در پیش گرفته اند، شاهد یک بازار مناسب رقابتی خواهیم بود. به این شکل و با این سیاست شاهد ارسال حجم قابل توجهی از بار هند و پاکستان و کشور های جنوبی به روسیه از راستا کریدور شمال - جنوب خواهیم بود.

وی در سرانجام گفت: برای خریداری کانتینر های یخچالی هم با بخش خصوصی در استان گیلان هماهنگی های انجام گرفته که هر ماه تعداد این نوع کانتینر ها بیشتر شده تا از این پس قادر باشیم محصولات کشاورزی را نیز از دریای خزر صادر کنیم.

تور سریلانکا: تور سریلانکا | تور ارزان قیمت سریلانکا، تور سریلانکا لحظه آخری، تور کلمبو بنتوتا

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 8 مهر 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 14769

به "خط دائمی کشتیرانی ایران و روسیه راه اندازی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خط دائمی کشتیرانی ایران و روسیه راه اندازی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید