خبرنگاران آیا رکودشکنی های مرگ کرونایی خاتمه می یابد

به گزارش مجله آزمون اول، تهران- خبرنگاران- مرگ کرونایی در روزهای اخیر رکوردشکنی دیگری داشته است به طوری که در یک روز شاهد مرگ 229 هموطن بر اثر این ویروس هزارچهره بودیم. با این فرایند سوالی که در ذهن متبادر می گردد این است که آیا باز هم شاهد رکوردشکنی کرونا در دریافت جان انسان ها خواهیم بود.

خبرنگاران آیا رکودشکنی های مرگ کرونایی خاتمه می یابد

چند روزی است که موارد فوت روزانه ناشی از بیماری کرونا حدود 200 نفر است؛ سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز گذشته (شنبه) خاطرنشان کرد تا به امروز 288 هزار و 839 نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده اند و با فوت 195 نفر در 24 ساعت گذشته، شمار جان باختگان کرونا در کشور به 15 هزار و 484 نفر رسیده است.

برای آنالیز فرایند و دلایل این موضوع ناخوشایند با حمید سوری، اپیدمیولوژیست و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به گفت و گو پرداختیم.

این اپیدمیولوژیست روز یکشنبه در خصوص فرایند نامناسب بستری و فوت ناشی از کرونا به خبرنگار خبرنگاران گفت: تا وقتی مردم شیوه زندگی و رفتار خود را تغییر ندهند، شاهد ادامه این فرایند خواهیم بود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، گفت: مردم باید اقدامات پیشگیرانه مانند استفاده از ماسک، رعایت فاصله گذاری فیزیکی و شستن مرتب دست ها با آب و صابون را جدی بگیرند و به طور جدی به آنها عمل نمایند. متاسفانه بخشی از مردم به این توصیه ها عمل نمی نمایند.

وی ادامه داد: یکی دیگر از کارهایی که مردم باید رعایت نمایند، عدم خروج غیرضروری از خانه است. مردم تا می توانند از خانه خارج نشوند و به عبارتی خود قرنطینگی را ادامه دهند و همچنین از حضور در مراسم های عزا و عروسی و نیز مکان های شلوغ و پرتردد به شدت پرهیز نمایند.

سوری تاکید نمود: با رعایت نکردن مردم به توصیه ها و برقرار نکردن بعضی از محدودیت ها با ادامه شرایط فعلی روبرو خواهیم بود و در نتیجه باید آماده رکودشکنی ها در تعداد مرگ و بستری های ناشی از کرونا باشیم.

وی ادامه داد: تعداد مرگ و میر و تعداد مبتلایان به شرطی کاهش پیدا می نماید که هم مسئولان وظیفه خود را به درستی انجام دهند و هم مردم رفتار خود را اصلاح نمایند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از مسئولان تقاضا کرد که اصراری به رفتارهای ناموفق پیشین خود نداشته و از همه ظرفیت های علمی کشور برای برون رفت از این شرایط، بهره کافی ببرند.

وی بیان داشت: سیاست ها باید هدفمند و هوشمندانه باشد و مسئولان باید بسترهای لازم را طوری فراهم نمایند تا متخصصان توانمند، ظرفیت و بضاعت خود را صرف برطرف این معضل نمایند.

کاهش فوتی و بستری، مهمترین استراتژی فعلی

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: مهمترین استراتژی در شرایط فعلی که باید اتخاذ گردد، کاهش فوت ها و بستری های ناشی از کرونا است.

سوری، عمده ترین کار در این زمینه را شناسایی گروه های پرخطر خاطرنشان کرد و گفت: گروه های پرخطر در شهرهای مختلف شناسایی و روزانه مورد رصد قرار گیرند.

این اپیدمیولوژیست ادامه داد: افراد مبتلا به بیماری های قلبی، دیابت، فشار خون و سرطان ها و سایر بیماری زمینه ای بیشتر از دیگران در معرض خطر ابتلا به کرونا هستند. این گروه ها مورد رسیدگی جدی قرار نمی گیرند. در حالی که آنها باید از حمایت های لازم سازمان یافته برخوردار باشند تا با عوامل خطر روبرو نشوند.

وی یکی از کارهای ضروری برای کاهش مرگ ها و بستری ها را مراقبت های سازمان یافته از گروه های پرخطر خاطرنشان کرد و گفت: برنامه ریزی های لازم برای کنترل و حفاظت از آنان باید انجام گیرد.

امیدواری کاذب سبب دامن زدن به اپیدمی کرونا می گردد

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تاکید نمود: هرچند ترس بی مورد از کرونا هم مضر است، امیدواری کاذب به مردم هم، سبب دامن زدن به اپیدمی کرونا می گردد.

وی گفت: به طور مثال فراوری و در دسترس قرارگرفتن واکسن تا چند ماه دیگر یا اینکه داروی قطعی کرونا به زودی وارد بازار می گردد، این سخنان بدون سند علمی به شیوع بیشتر کرونا دامن می زند.

سوری یکی دیگر از عوامل دامن زننده کرونا را عادی جلوه دادن فضای کشور در این زمینه دانست و گفت: عده ای با این کار سبب افزایش بیماری و در نتیجه بار بیمارستان ها شدند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تاکید نمود: تا زمانی که واکسن و داروی کرونا در اختیار مردم نگرفته است، حداقل گروه های پرخطر را مراقبت بیشتر و محافظت و سازماندهی کنیم.

مراکز تحقیقاتی فعال تر شوند

وی بر لزوم فعال تر شدن مراکز تحقیقاتی در کشور تاکید نمود و گفت: بیش از 750 مرکز تحقیقاتی فعال در حوزه علوم پزشکی کشور وجود دارد که در این شرایط با گسترش فعالیت های علمی خود، باید به داد مردم برسند.

سوری ادامه داد: هرچند تهیه و انتشار مقاله کاری خوب است، اما این کار نباید اولویت اصلی این مراکز باشد و در حال حاضر احتیاج عمده کشور برطرف این معضل با انجام کارهای تحقیقاتی و عملیاتی است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بر لزوم تدوین نقشه راه مراکز تحقیقاتی تاکید نمود و گفت: با این کار خدمات و دانش بومی بهتری به سیاستگذاران و مردم ارایه می گردد.

سوری ادامه داد: درحالی که کادر درمانی که در بیمارستان ها مشغول جانفشانی هستند، دانشکده های بهداشت نباید نیمه فعال باشند و به تدریس مجازی چندساعته در هفته اکتفا نمایند بلکه رشته های حوزه پیشگیری مانند بهداشت محیط، بهداشت حرفه ای، آموزش بهداشت و مانند اینها باید بسیار فعال تر باشند.

وی تاکید نمود که این ویروس خطرناک تر از آن است که نسبت به آن کم توجهی گردد. تصمیم درست برای مقابله با این اپیدمی احتیاجمند فراوری دانش بومی کاربردی، بهره گیری از تمام ظرفیت های علمی کشور به خصوص در حوزه پیشگیری و بهره گیری از دانش تمام کسانی است که تبحر و تخصص لازم برای این کار دارند.

تور سریلانکا: تور سریلانکا | تور ارزان قیمت سریلانکا، تور سریلانکا لحظه آخری، تور کلمبو بنتوتا

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: ایرنا
انتشار: 8 مهر 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 14289

به "خبرنگاران آیا رکودشکنی های مرگ کرونایی خاتمه می یابد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران آیا رکودشکنی های مرگ کرونایی خاتمه می یابد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید