تنش مرزی میان هند و نپال افزایش یافت

به گزارش مجله آزمون اول، در میان افزایش تنش های مرزی میان هند و نپال، دولت کاتماندو با انتشار نقشه جدید،مناطق مورد اختلاف با هند را جز خاک این کشور اعلام نموده است.

تنش مرزی میان هند و نپال افزایش یافت

به گزارش رسانه های هندی، پرادیپ کومار گایاولی وزیر امور خارجه نپال اظهار داشت که نقشه جدید سیاسی نپال به زودی توسط وزارت مدیریت زمین این کشور منتشر خواهد شد.

در نقشه جدید نپال که به تایید کابینه دولت این کشور رسیده است، مناطق لیپولک، کلاپانی و لیمپیادورا که هند نیز ادعای مالکیت آن ها را دارد، در خاک نپال نشان داده می شوند.

اظهارات وزیر امور خارجه نپال مبنی بر نقشه جدید سیاسی این کشور چند هفته پس از سخنان او مبنی بر کوشش های دیپلماتیک دو کشور برای حل اختلافات مرزی منتشر می شوند.

قانون گذاران وابسته به حزب حاکم کمونیست نپال همچنین در مجلس این کشور لایحه ای معرفی نموده اند که بر اساس آن دولت این کشور موظف به (بازگرداندن مناطق لیپولک، کلاپانی و لیمپیادورا) به خاک نپال می گردد.

گذرگاه لیپولک در غرب کلاپانی یک منطقه مورد اختلاف مرزی میان هند و نپال است. نپال اعلام نموده است که این منطقه متعلق به بخش داروچولا این کشور است. از سوی دیگر هند می گوید این منطقه بخش جدایی ناپذیر ایالت اوتراکند در این کشور می باشد.

وزارت امور خارجه نپال هفته گذشته ضمن احضار سفیر هند، به اقدام این کشور در ساخت یک جاده که لیپولک را به ایالت اوتراکند متصل می کرد اعتراض کرد.

اما هند اعلام نموده است که این جاده کاملا داخل خاک این کشور است و حاکمیت ارضی نپال را نقض نمی نماید.

از سوی دیگر گانش شاه یک رهبر ارشد حزب کمونیست نپال اظهار داشت که اقدامات اخیر باعث افزایش غیر ضروری تنش ها میان هند و نپال خواهد شد.

وی گفت: نپال باید مذاکره با هند را شروع کند تا این مساله را به وسیله روش های سیاسی و دیپلماتیک حل نماید.

هند سال گذشته یک نقشه جدید منتشر کرد که در آن مناطق لیپولک و کلاپانی در داخل مرزهای این کشور نشان داده شده بودند. این نقشه اعتراض احزاب سیاسی نپال را به دنبال داشت.

اختلافات ارضی هند و نپال شامل مناطق مختلفی است. هند منطقه مدهش یا ترای در جنوب نپال که به زبان هندی سخن می گویند را متعلق به این کشور می داند.

دو کشور همچنین دارای اختلاف در منطقه کلاپانیدر ایالت اوتاراکند هستند. نپال ادعا می نماید رودخانه موجود در غرب منطقه کلاپانی، جریان اصلی رودخانه کالی است. اما هند معتقد است که رودخانه موجود در شرق منطقه کلاپانی جریان اصلی رودخانه کالی می باشد.

رودخانه کالی منطقه مهاکالی در نپال را از ایالت اوتاراکند هند جدا می نماید. بر اساس توافق امضا شده میان نپال و هند در زمان استعمار انگلیس در سال 1816میلادی، رودخانه کالی به عنوان مرز غربی نپال با هند تعیین شد اما نقشه های ترسیم شده توسط نقشه برداران انگلیسی منشاء این رودخانه را در مناطق مختلف نشان می دهد.

این اختلاف در یافتن منشاء رودخانه باعث اختلاف مرزی بین هند و نپال شده است.

منطقه کلاپانی در ایالت اوتاراکند از زمان جنگ هند و چین تحت کنترل هند واقع شده است.

هند و نپال دارای یک هزار و 751 کیلومتر مرز مشترک هستند.،ایرنا

تور سریلانکا: تور سریلانکا | تور ارزان قیمت سریلانکا، تور سریلانکا لحظه آخری، تور کلمبو بنتوتا

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 8 مهر 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 11535

به "تنش مرزی میان هند و نپال افزایش یافت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تنش مرزی میان هند و نپال افزایش یافت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید