نقدها از ترکیه بعد از مرگ زندانی سیاسی به دلیل اعتصاب غذا

به گزارش مجله آزمون اول، اتحادیه اروپا در انتقاد از این حادثه اعلام نمود این اتفاق ابعاد خطرناک قصور در سیستم قضایی ترکیه را نشان داد.

نقدها از ترکیه بعد از مرگ زندانی سیاسی به دلیل اعتصاب غذا

یک زندانی سیاسی در ترکیه بعد 238 روز اعتصاب غذا جان باخت. این اتفاق با نقدها زیادی از سوی اتحادیه اروپا و منتقدان داخلی روبه رو شده است.

به گزارش خبرنگاران، خانم ایبرو تیمتیک وکیل دادگستری به دلیل فعالیت های حقوقی و حقوق بشری زندانی شد اما اتهام او پیوستن به سازمان تروریستی اعلام شده بود. او و تعدادی از وکلای دادگستری، سازمان غیردولتی ای را برای حمایت از متهمان پفراینده های سیاسی حساس ایجاد نموده بودند. ایبرو تیمتیک از شهفرایندان کُرد و علوی مذهب ترکیه بود.

دوستان ایبرو 42 ساله گفته اند وزن او به هنگام مرگ در روز پنجشنبه گذشته، به 30 کیلوگرم رسیده بود.

ایبرو تیمتیک وکیل دادگستری که به دلیل اعتصاب غذا در زندان ترکیه، جان باخت

دادگاه استانبول پیش از این، آزادی این زندانی سیاسی را با وجود گزارش پزشکی رد نموده بود. این گزارش پزشکی گفته بود شرایط جسمی این زندانی به گونه ای است که او نمی تواند زندان را تحمل کند. این چندمین گزارش پزشکی برای درخواست آزادی وی بود که از سوی دادگاه رد می شد.

او اعلام نموده بود با هدف کسب محاکمه عادلانه، دست به اعتصاب غذا می زند.

مرگ این زندانی سیاسی در اعتصاب غذا با محکومیت گسترده ای از سوی منتقدان داخلی و طرف های خارجی از جمله اتحادیه اروپا روبه رو شد.

دفتر وکالت هالکین در توییتی نوشت: ایبرو تیمتیک عضو دفتر ما به شهادت رسید.

شمار زیادی از دوستان ایبرو تیمتیک با تجمع در مقابل پزشکی قانونی خواهان دیدن جنازه دوست خود شدند اما تجمع آنها با برخورد پلیس روبه رو شد. پلیس 4 نفر را در این حادثه بازداشت کرد.

اتحادیه اروپا در انتقاد از این حادثه اظهار داشت این اتفاق ابعاد خطرناک قصور در سیستم قضایی ترکیه را نشان داد.

ایبرو تیمتیک و ایتاک اونسال دو وکیل دادگستری و زندانی سیاسی در ترکیه که در اعتراض به فرایند محاکمه، اعتصاب غذا کردند- ایبرو به همین دلیل جان باخت و دومی همچنان در اعتصاب غذا در زندان است

سخنگوی اتحادیه اروپا (پیتر ستانو) در بروکسل گفت: اعتصاب غذای ایبرو تیمتیک برای دست یابی به محاکمه عادلانه و نتیجه دردناک آن نشان می دهد سیستم قضایی ترکیه به صورت فوری نیازمند بهبود شرایط حقوق بشر در این کشور است.

این وکیل دادگستری و همکار وکیلش ایتاک اونسال هر دو عضو سازمان وکلای معاصر هستند که در زمینه حمایت از پفراینده های حساس امنیتی فعالیت می نماید.

ایتاک اونسال نیز هم اکنون در زندان و در اعتصاب غذا به سر می برد.

مقامات ترکیه این سازمان حقوقی را به ارتباط با سازمان حزب آزادی بخش مردمی انقلابی متهم می نمایند. این حزب متهم به بمب گذاری در ترکیه است و از سوی دولت آنکارا و غرب به عنوان سازمان تروریستی شناخته می گردد.

در سال گذشته، دادگاه ترکیه 18 وکیل دادگستری از جمله تیمتیک را به اتهام تاسیس و مدیریت سازمان تروریستی و عضویت در سازمان تروریستی، مجرم شناخت. ایبرو تیمتیک به 13 سال زندان محکوم شد. او در مدت اعتصاب تنها آب شیرین شده یا ویتامین مصرف می کرد.

تشییع جنازه ایبرو تیمتیک زندانی سیاسی که در اعتصاب غذا در استانبول جان باخت

دوستان این وکیل فوت شده گفته اند معمولا دولت ترکیه، زندانیان سیاسی فوت شده در زندان را به صورت پنهانی در مکان های نامعلوم و شبانه دفن می نماید ما اینجا هستیم تا مانع از این اتفاق شویم.

-

تور سریلانکا: تور سریلانکا | تور ارزان قیمت سریلانکا، تور سریلانکا لحظه آخری، تور کلمبو بنتوتا

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: عصر ایران
انتشار: 8 مهر 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 15309

به "نقدها از ترکیه بعد از مرگ زندانی سیاسی به دلیل اعتصاب غذا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نقدها از ترکیه بعد از مرگ زندانی سیاسی به دلیل اعتصاب غذا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید