اشتغال بیش از 10 هزار نفر در بخش صنعت کردستان

به گزارش مجله آزمون اول، خبرنگاران/کردستان رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان گفت: در هفت سال گذشته با احداث و توسعه 609 واحد تولیدی برای 10 هزار و 400 نفر اشتغال واقعی ایجاد شده که معادل 74 درصد اشتغال، بخش صنعت کردستان است.

اشتغال بیش از 10 هزار نفر در بخش صنعت کردستان

محمد دره وزمی امروز (25 مهر) در مراسم تجلیل از فعالان حوزه صنعت، معدن و تجارت استان کردستان در اظهار کرد: در چند سال اخیر282 کارگروه برطرف موانع فراوری شامل 1650 فقره پرونده و 2500 مصوبه انجام گرفته است.

وی مطرح نمود: از سال 93 تحت عنوان گفتمان توسعه، آغاز به سرمایه گذاری نموده و به تبع آن ایجاد اشتغال شده است.

دره وزمی ادامه داد: در چهار سال گذشته با وجود تحریم های ظالمانه اولویت ما در وزارت صنعت معدن و تجارت و کارگروه برطرف موانع فراوری، در درجه نخست حفظ سطح کنونی فراوری و پس از آن افزایش فراوری بود.

وی اضافه نمود: در چهار سال گذشته تمام کوشش ما چرخیدن چرخ واحدهای صنعتی، معدنی و تجاری استان بود و 70 درصد مصوبات اجرایی شدند و حدود 30 درصد به دلیل مسائل قانونی قابلیت اجرایی شدن نداشت.

دره وزمی با تاکید بر این که باید مزیت های کردستان را شناخت و متناسب با این مزیت ها صنایع پیشران تعریف کرد اضافه نمود: از مزیت های نسبی و رقابتی کردستان بخش معدن می باشد که تا قبل از سال 93 به صورت خام فروشی معادن و به صورت محدود در سطح استان رواج داشت؛ اما در حال حاضر فقط در مجتمع طلای زرکوه کردستان بیش از 1300 نفر به صورت مستقیم مشغول به کار شده اند.

وی ادامه داد: حقوق این افراد سر وقت پرداخت می گردد و اندازه پرداخت های دولتی در معادن از حدود 4 و نیم میلیارد تومان به 482 میلیارد تومان رسیده است.

دره وزمی با اشاره به اینکه سالانه در مجتمع طلای زرکوه کردستان 5 تن طلا فراوری می گردد؛ اضافه نمود: مجتمع طلای سقز هم در حال احداث بوده و در آینده ای نزدیک افتتاح می گردد.

وی توضیح داد: در کردستان زنجیره کامل فولاد تعریف شد و با حمایت بی دریغ مهندس نعمت زاده وزیر وقت صنعت، معدن و تجارت ظرفیت 1/5 میلیون تنی فراوری فولاد و ورق ایجاد شد.

دره وزمی اضافه نمود: 1/5 میلیون تن فولاد و ورق یعنی 1/6 میلیون تن آهن اسفنجی، 2/5 میلیون تن کارخانه گندله، 2/5 میلیون تن کنسانتره و در کل 4/5 میلیون تن استخراج سنگ آهن.

رییس سازمان صنعت معدن و تجارت استان کردستان اظهار کرد: در حال حاضر تمام معادن سنگ آهن با ظرفیت کامل کار می نمایند و فراوری کنونی کنسانتره در سطح استان به 1/5 میلیون تن رسیده که تا اوایل آذر ماه به 1/9 میلیون تن خواهد رسید.

دره وزمی اضافه نمود: با 30 هزار میلیاردتومان سرمایه گذاری در طرح های فولاد کردستان برای 4000 نفر به طور مستقیم اشتغال ایجاد خواهد شد و مراحل اولیه احداث این مجتمع ها انجام شده است.

دره وزمی بیان نمود: کل سرمایه گذاری بخش صنعت معدن و تجارت استان تا قبل از سال 93 معادل 104 میلیون یورو و با احتساب پتروشیمی و لاستیک شاخص به 340 میلیون یورو می رسید اما در هفت سال گذشته 2 میلیارد دلار سرمایه گذاری انجام شده است.

وی اعلام نمود: در حال حاضر فقط در بخش صنعت استان 13800 نفر مشغول به کار می باشند و هر 4/4 روز یک واحد فراوریی در استان احداث و هر 8/8 روز یک پروانه اکتشاف معدنی در کردستان صادر شده است اما باز هم کمبود در استان دیده می گردد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان اظهار کرد: در تمام استان هرجا ظرفیتی بود به کار گرفته شد و کم کاری صورت نگرفت.

محمد دره وزمی گفت: از سال 1393 تا به امروز واحدهای عمده پتروشیمی کردستان، لاستیک شاخص کردستان، مجتمع معدنی زرکوه، توسعه معدنی و صنعتی صبانور، کیمیا معادن سپاهان، فراسازان توتون آپادانا، جاودان ستاره زیویه، کانیانور برزین زاگرس، پیشرو سورین فن آور فرتاک، باران تجارت پوریا، آروند الکتریک تجارت ایرانیان، مدرن الکتریک دنیا گستر، سپهر صنعت آرتا، رنگین پلاست بهدیس، آهک هیدراته شرکت سیمان کردستان و طرح توسعه رویا پلاستیک و ده ها طرح کوچک به بهره داری رسیده است.

وی جمع کل طرح های احداث و توسعه به بهره برداری رسیده فراوریی استان را در هفت سال گذشته 609 واحد ذکر کرد و اضافه نمود با افتتاح این طرح ها برای 10 هزار و 400 نفر اشتغال واقعی ایجاد شده که معادل 74 درصد اشتغال واقعی بخش صنعت کردستان بوده است.

دره وزمی اعلام نمود: در حال حاضر 15 طرح بزرگ فولادی و غیر فولادی در کردستان در حال اجراست که با 55 هزار میلیاردتومان سرمایه گذاری ،برای 6100 نفر دیگر اشتغال مستقیم ایجاد خواهد شد.

pariblog.ir: پری بلاگ | در دنیایی از وبلاگ ها و وبسایتهای خبری و علمی چرخی بزنید

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 20 آبان 1400 بروزرسانی: 20 آبان 1400 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 29998

به "اشتغال بیش از 10 هزار نفر در بخش صنعت کردستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اشتغال بیش از 10 هزار نفر در بخش صنعت کردستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید